A felhasználói élmény (User Experience, UX) eredetét néha a Feng Shui születésével hozzák összefüggésbe i.sz. 4000-ben Kínában, ahol az emberek arra törekedtek, hogy mindent harmonizáljanak a környezetükkel. Később Görögországban vált népszerűvé az ergonómia tudományága, amely a rendszerek és az emberek közötti kölcsönhatások tervezésével foglalkozik. De ha visszatérünk napjainkba, az UX egyik úttörője, aki a nagyszámú komplex interakció alapelveit alkalmazta, Walt Disney volt. A ’60-as évek végén kezdett el a parkjainak látogatóival való minden egyes érintkezési pontra összpontosítani, létrehozva a ma már varázslatos élményként ismert élményt.
A felhasználói élmény javítása hihetetlenül jövedelmező befektetés lehet a vállalat számára. Az élménytervezés olyan tudományág, amely napról napra nagyobb jelentőséget kap a vállalatoknál. De még mindig rengeteg tanulnivaló és felfedeznivaló van az alkalmazások és a tudás- és szakterületek összességét tekintve.
Ha egy géppel vagy eszközzel kapcsolatos felhasználói élményre összpontosítunk, az Apple a ’70-es években kezdte alkalmazni a használhatóság elveit az első laptopjaival, amit HCI-nek (Human Computer Interaction) neveztek el. Később azt is megértették, hogy nem csak a termékeik használata az egyetlen dolog, amire figyelni kell hanem az ügyfelekkel való kapcsolat minden pontja számít.
A legfrissebb definíció Donald Normantól származik 1995-ből, amit ő „User Experience Design”-nak nevezett el, és a következő szavakkal magyarázza: „Azért találtam ki a kifejezést, mert úgy gondoltam, hogy az emberi interfész és a használhatóság túlságosan korlátozott; az embernek egy rendszerrel kapcsolatos élményének minden aspektusát le akartam fedni, beleértve az ipari formatervezést, a grafikát, a kezelőfelületet, a fizikai interakciót és a kézikönyvet.”
Az UX-design 5 fő területe
Miután tisztáztuk, hogy mi is az UX Design, szem előtt kell tartanunk azt az 5 területet, amely meghatározza azt: Használhatóság, hasznosság, funkcionális integritás, vizuális tervezés és meggyőzőképesség.
Használhatóság
Ez mindenre vonatkozik, ami a hatékonysággal és a felhasználó elégedettségével kapcsolatos, amikor egy környezetben meghatározott célokat ér el. Összefügg a könnyű használhatósággal, a felfedezéssel, az értékkel, a hozzáférhetőséggel, a hitelességgel és a kívánatossággal. Néhány kérdés, amit feltehetünk magunknak, hogy lássuk, jó úton járunk-e. Könnyen be tudom-e azonosítani ennek a terméknek vagy szolgáltatásnak a legfontosabb funkcióit? Ha be tudom azonosítani őket, tudom-e, hogyan és mire használjam őket? Ha igennel válaszolunk, akkor jó úton járunk.
Haszonosság
Egy terméknek vagy szolgáltatásnak nemcsak egyszerűen használhatónak kell lennie, hanem hasznosnak is kell lennie a célközönség számára. Egy összetett terméket hosszú ideig használhatsz, ha hasznos, de gyorsan félreteszed, ha nincs értelme a számodra. A hasznosságnak garantálnia kell, hogy a termék kielégíti a felhasználói igényeket.
Funkcionális integritás
Amikor egy megbízható termékről beszélünk, akkor annak funkcionális integritásáról beszélünk. Ez egy nagyon fontos tényező mely arról szól, hogy megtaláljuk azokat a márkákat, amelyek értékeivel azonosulunk.
Vizuális tervezés
Két hasonló termék vagy szolgáltatás között általában az nyer, amelyiknek nagyobb a vizuális vonzereje. A dizájn magasabb árat is indokolhat; bizonyított, hogy az emberek hajlandóak többet fizetni egy jobban prezentált termékért. A digitális szolgáltatásokban ezt UI-nak (User Interface) nevezzük. Nem szabad elfelejteni, hogy a siker érdekében a jó dizájnak együtt kell járnia más területekkel, például a használhatósággal és a hasznossággal.
Meggyőzés
A meggyőző tervezés egy olyan terület, amely az emberi viselkedés befolyásolására összpontosít egy termék vagy szolgáltatás jellemzőin keresztül. Az emberi viselkedésnek van néhány olyan alapelve, amely ezen a ponton alapul: kölcsönösség, szűkösség, kontraszt, összehasonlítás, észlelés, következetesség és társadalmi tesztek.
Módszerek a felhasználói élmény javítására
A felhasználó tanulmányozásához és kívánságaik, frusztrációik és szükségleteik megértéséhez az UX számos módszertant és folyamatot használ. Az út nem mindig tökéletes vagy egyenes, és minden egyes projektnek megvan a maga eszközeinek és módszertanainak kombinációja; az egyik legismertebb és leghasználtabb a Design Thinking.
A Design Thinking folyamat egy olyan módszer az innovatív ötletek létrehozására, amely a valós felhasználói igények hatékony megértésére és megoldásának biztosítására összpontosít. A terméktervezők munkamódszeréből ered, és öt szakaszból áll; ez egy iteratív folyamat, amely a nehezen definiálható és megoldható összetett problémákból álló komplex kihívások felvállalására szolgál.
A kihívásokat az 5-fázisú Design Thinking folyamat során fedezik fel. Azzal kezded, hogy rengeteg információt gyűjtesz, nagy mennyiségű tartalmat hozol létre, amely a fázistól függően nő vagy csökken.
A webes felhasználói élmény az Ön vállalatánál
Az elmúlt évekbe az UX-profilok jelentősége nem véletlenül nőtt meg. Egyre jobban megértik ennek a szerepkörnek a fontosságát a potenciális ügyfelek meggyőzésében és a konverziók számának növelésében a sokkal jobb felhasználói élmény révén.
Ha javítani szeretnénk a felhasználói élményt nyújtó folyamatot, gondoljuk át, hogy mit tud nyújtani egy UX-szakértő minden egyes lépésnél. Szerepük lehet az új termékek és szolgáltatások létrehozásától annak prototípusáig vagy fejlesztéséig. Ha a termék már bevezetésre került, egy UX-szakértő segít a termék javításában, felhasználói élményelemzést végezhet minden egyes érintkezési ponton.
Ügynökségi munkák esetében az ideális lenne, egy kezdeti konzultációval kezdenénk a vállalásokról, a kihívásokról és az aktuális problémákról. A weblap a fő fókusz, mivel ez a projekt kiindulópontja; ennek ellenére tovább is mehet, mert minél több kapcsolattartási pont kapcsolódik, integrálódik, könnyebbé és egyszerűbbé válik, annál jobb lesz a végső felhasználó élménye. Így biztosíthatja, hogy erősebb legyen a márkakapcsolat, és az ügyfelek lojalitása.
Összefoglalva, a felhasználói élmény kulcsfontosságú egy vállalat előnyeinek megmutatásához. Lehetővé teszi, hog megkönnyítsük a folyamatokat és produktívabbak legyünk. Ügyfeleink számára pedig azzal, hogy optimalizáljuk a termékkel vagy szolgáltatással való minden egyes érintkezési pontot, megkönnyítjük a konverziót, hogy az a lehető legvonzóbb legyen a felhasználó számára.