A ROI, magyarul befektetés arányos megtérülés egy alapvető képlet az Inbound Marketing akcióink sikerének kiszámítására. Fedezze fel, mi rejtőzik e kezdőbetűk mögött, és miért érdemes odafigyelnie rájuk.
Az Inbound Marketing minden típusú vállalat számára biztos befutó. Ez egy másfajta megközelítés a marketinghez, amely jobban összhangban van a digitális világgal, és olyan módszertannal rendelkezik, amely a termék helyett az ügyfelet és az ő igényeit helyezi a középpontba. Fő céljaink a következők: a célközönség alapos megismerése, üzenetünk hozzá igazítása, és meggyőzni őket, hogy bizalmat és érdeklődést tanúsítsanak irántunk.
Az adatok önmagukért beszélnek. Az Inbound stratégiát alkalmazó vállalkozások több mint 14 dollárt spórolnak minden egyes új ügyfél után, és egy lead átlagosan 61%-kal kerül kevesebbe ezzel a modellel, ha összehasonlítjuk az Outbound stratégiával. A ROI is más: a marketingszakértők 41%-a szerint az Inbound ROI mérhető, és 82%-uk szerint az Inbound marketinggel pozitív ROI-t értek el.
De mi is pontosan a ROI? A befektetésarányos megtérülés az egyik leggyakoribb KPI az Inbound Marketingben, és sokan kérdezik, hogyan számolják ki a ROI-t, hogyan elemzik, és mi a szerepe mindebben. Az igazság az, hogy nagyon fontos ezt az eszközt használni, ha meg akarod határozni a tevékenységeid jövedelmezőségét. Social marketing területen a posztolások kapcsán az emojik jelentéseit, használatát is ismerni és használni kell.
A befektetés arányos megtérülés jelentése
Az Inbound Marketing egyik legnagyobb szempontja az eredmények mérésének szükségessége; az olyan speciális eszközök elemzésével, mint a Tableau a Salesforce-ban, értékelhetjük a tevékenységeink teljesítményét, azonosíthatjuk az erősségeinket és gyengeségeinket, és a kezünkben lévő információk alapján meghozhatjuk a megfelelő döntéseket. Ezért a ROI az egyik olyan változó, amelyet nem hagyhatunk figyelmen kívül.
A ROI-nak köszönhetően meghatározhatjuk a befektetésünkből származó nyereséget. Ez egy szükséges eszköz ahhoz, hogy értékelje a marketingstratégiája valós helyzetét, és felfedezze, hogy az hogyan befolyásolja vállalkozása fejlődését. Ennek az információnak a segítségével mérheti a már elvégzett marketingakciók gazdasági teljesítményét, és eldöntheti, hogy folytassa-e azokat vagy sem.
A ROI-t számítása
A ROI kiszámításához van egy előre meghatározott képlet:
ROI = [(ELÉRT NYERESÉG – BEFEKTETÉS) / BEFEKTETÉS] X 100
Ha pozitív ROI-t akarunk elérni, akkor csökkentenünk kell az ügyfélszerzési költségeket és növelnünk kell az ügyfél élettartam-értékét.
a megkérdezed magadtól, hogyan érheted el a ROI-t, akkor ez elég egyszerű. Ebben a példában jó végeredményt kaptunk: 150%-os ROI-t értünk el. A ROI a közösségi médiában is létezik saját mérőszámokkal, és nagyon fontos az influencer marketingen belül.
A ROI egy objektív és alapvető fogalom, amelyből kiindulva dolgozhatunk. Az interneten azonban sok változó játszik szerepet, és lehetséges, hogy olyan kampányokat indítunk, ahol nem a konverzió a fő cél. Éppen ezért a ROI mérés mellett van egy másik fogalom is, amely ugyanazokat a kezdőbetűket viseli, de egészen más jelentéssel bír: IOR.
IOR: a kapcsolatok hatása
Az IOR jelentése szerinti: Impact of Relationships (a kapcsolatok hatása). A digitális marketing „új” formájában a befektetés megtérülését a márka által a közösségi médiában kiépített kapcsolatok is meghatározzák. Az IOR a „kapcsolatok hatásán” alapul, és alapvető információforrás azon márkák számára, amelyeknek elemezniük kell a különböző hálózatokon indított kampányok alakulását.
A közösségi médiában az IOR kiszámításához a következő képletekkel rendelkezünk:
Befektetés = Idő + Emberek + Eszközök
Profit = Kapcsolatok + márkamegjelenlét a közösségi médiában
A hatásról beszélünk, nem a fontosságról. Az IOR-t a kapcsolatokra gyakorolt hatás alapján számoljuk ki, nem pedig az értékesítésre gyakorolt közvetlen hatás alapján. Az IOR-ban változókat alkalmazunk minden egyes akcióra és interakcióra a márka, a tartalmaik és a követőik között. A számításhoz a következő változókat gyűjtik össze: a weboldal látogatottsága, a követők részvétele azokon a közösségi hálózatokon, ahol a márka jelen van, valamint a márka befolyása és tartalma, tekintélye és az említett tartalmak relevanciája. A ROI-t kiegészítő, nem pedig ellene irányuló hatása van, ami lehetővé teszi olyan kampányok értékelését, ahol nem a konverzió az elsődleges cél.
Összefoglalva a ROI vagyis befektetés arányos megtérülés célja, hogy tényleges képet kapjunk arról, hogy mi történik, hogy maximalizálni tudjuk a nyereséget. Ez a mutató a kampány céljaitól és a metrikák mérésének módjától függően változik.