A neuromarketing avagy mi történik a fogyasztó fejében?

Az agyunk egy kincsesláda, tele emlékekkel, gondolatokkal és ötletekkel, amelyeket életünk során felhalmozunk. Döntéseinket mindezek alapján mérjük, tudatosan és irracionálisan egyaránt. A neuromarketing segít megfejteni a döntéseket hozó mechanizmusokat, és megtanulni, hogyan alkalmazkodjunk hozzájuk.
A digitális marketing területe mélyen tanulmányozza és elemzi a fogyasztók elméjét. Célunk, hogy kapcsolódjunk gondolataikhoz és érzéseikhez, megértsük, mi készteti őket egy adott termék vagy szolgáltatás megvásárlására, és milyen utat követnek a döntés meghozatalához.

Számos marketingszakértő vallja, hogy a fogyasztókat érzelmi szempontok vezérlik vásárláskor. A statisztikák azonban nem mindig tükrözik a valóságot. Egy felmérés szerint a fogyasztó bizalom szempontjából a fő tényező az árak (62%), az etikus és felelős üzlet (32%), valamint a fórumokon és blogokon megjelenő jó vélemények (25%) voltak.

neuromarketing tippek

Ezek fontos elemek, amelyek racionális elemzésből származnak, de gyakran az impulzus máshonnan jön: a szín, a szlogen vagy a kirakat megragadta a szemünket, vagy egyszerűen csak tetszett a boltban játszott dal. A felmérés során feltett kérdésre azonban a felhasználók sokkal gyakrabban említik racionális mint irracionális érveiket.

Ahhoz, hogy megtudjuk, mi zajlik a fogyasztók fejében, és hogyan kerülhetünk hozzájuk közelebb, a neuromarketing nagyon értékes tippeket kínál.

Hogyan befolyásolja a neuromarketing a fogyasztót?

A neuromarketing célja, hogy mélyebben elmerüljön a fogyasztó agyának reakciójában, amikor egy adott termék vagy szolgáltatás reklámjával szembesül. A vállalatok az érzelmeken keresztül szeretnének hozzáadott értéket nyújtani a felhasználók vásárlási folyamatában. A digitális marketing és a neuromarketing együttesen olyan érzelmi marketingstratégiákat hoz létre, amelyek megkönnyítik a vásárlási folyamatot.

A neuromarketing magában foglalja a pszichológia, a szociológia és az antropológia fogalmait. Egyes tanulmányok nagyon hasznos következtetéseket vontak le a vonzó kampányok létrehozásához. Például a színek. Minden szín egy konkrét érzéshez vagy hangulathoz kapcsolódik, és amikor egy márkát tervezünk, szem előtt kell tartanunk az üzenetet és a hangnemet, és olyan színpalettát kell választanunk, amely összhangban van a víziónkkal. Ha nem így teszünk, olyan ütközés jön létre, amelyet sok fogyasztó öntudatlanul is érzékel és elutasít.

A neuromarketing technikái a vevő öt érzékszervére hatnak. A történetmesélés nagyon erős fegyver, és bebizonyosodott, hogy a hirdetésekben, amelyek kontextust és történetet teremtenek, a terméket egy érzelmi narratívába illesztik, amely kapcsolódik a közönségükhöz; nagyobb fogyasztói figyelmet kapnak.

A tekintet tanulmányozása nagyon értékes felismerésekkel szolgált a neuromarketing számára. Egy tesztben egy babatermékekre vonatkozó reklámhoz tanulmányozták a nézők vizuális viselkedését, és elemezték, hogy hová néznek. Az eredmények egyértelműek voltak: az 1. reklámban egy baba nézett a termékre, a 2. reklámban pedig a baba a kamerába nézett (a közönséggel szemben). Amikor a baba a termékre nézett, a nézők is ezt tették, amikor pedig a baba rájuk nézett, akkor figyelmen kívül hagyták a terméket. A neuromarketing megtanított minket egy leckére: a reklám középpontjában annak kell állnia, amit el akarsz adni, nem pedig a színészeknek vagy a díszletnek.

Ezek példák arra, hogy a neuromarketing hogyan egyesíti az érzelmeket és a vásárlói viselkedést, hogy kielégítő felhasználói élményt teremtsen, amely konverziót ösztönöz.

Fogyasztói magatartás és neuromarketing: módszerek az információszerzéshez

A neuromarketing különböző technikákat és kutatási módszereket alkalmaz az eredmények megszerzéséhez. Egyes esetekben ezek olyan eszközök, amelyek közvetlenül az idegtudományból származnak, más esetekben pedig olyan módszerek, amelyek népszerűek, de nem rendelkeznek tudományos alátámasztással.

Eszköztár:
Funkcionális MRI (FMRI): Ez az eljárás információt nyújt az élettani funkciókról, az agyi aktivitást az oxigénellátottság és a neuronális működésre válaszul keletkező véráramlás változásainak kimutatásán keresztül méri.


Elektroenkefalogram (EEG): Az agyi tevékenység elektromos jeleket szolgáltat, az EEG pedig a fejbőrön elhelyezett elektródákon keresztül regisztrálja az agy elektromos aktivitását.


Magnetoencefalográfia (MEG): Ez a harmadik eszköz mágnesesen méri azokat az agyterületeket, ahol aktivitás van. Jobb minőségű jelekkel rendelkezik, mint az EEG, de drágább.


Pozitronemissziós tomográfia (PET): Ez a legkevésbé használt eszköz, mivel invazív és szkennert igényel. Célja az agy anyagcseréjének változásainak mérése, a véráramlás, a térfogat és az oxigénellátás mellett.
Egyéb neuromarketing-technikák


Szemkövetés: Ez a korábban már említett Roger Dooley példája. Ez egy olyan módszer, amely nagy sebességű kamerák segítségével olyan tényezőket mér, mint a szem mozgása, a pupilla tágulása és a pislogás, amikor az alany egy inger hatásának van kitéve, legyen az videó vagy statikus kép.

Galvanikus bőrreakció (GSR): Ez a második technika a bőr galvanikus ellenállását méri, amely a verejtékmirigyeken keresztül az érzelmeinknek megfelelően változik. Ez a módszer is információt nyújt arról, hogy milyen érzelem keletkezik, anélkül, hogy meghatározható lenne, hogy ez az érzés pozitív vagy negatív.


Elektromiográfia (EMG): Az intradermális mikronedlik mérik az izomaktivitást, különösen az arc aktivitását, amely egy ingerre adott reakciókhoz és érzelmi állapotokhoz kapcsolódik. Ezenkívül az elektromiográfia képes érzékelni a szabad szemmel szinte észrevehetetlen apró, gyors mozgásokat, amelyek egyenértékűek lehetnek a mosolygással.


Szívritmus: A negyedik és legismertebb módszer a szívritmust méri, mint a fiziológiai reakciók indikátorát, tekintettel arra, hogy a gyorsulás vagy lassulás a figyelmünk fokozódásával vagy védekező magatartással jár együtt.


Reméljük, ez a cikk segített megérteni, hogy milyen fontos a körülöttünk lévő erőforrások felhasználása a fogyasztói magatartás megismeréséhez. Csak így leszünk képesek megragadni a fogyasztók figyelmét, és versenyelőnyre szert tenni más márkákkal szemben.

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük